پرونده برج قابوس به‌يونسکو ارسال شد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پرونده برج قابوس به‌يونسکو ارسال شد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 86
نویسنده : مولوی
پرونده برج قابوس به عنوان بلندترين برج آجري جهان و به عنوان اولين اثر تاريخي شمال کشور براي ثبت در فهرست ميراث تاريخي جهان به يونسکو ارسال شد.

به گزارش مهر از گرگان ، برج قابوس نخستين اثر تاريخي شمال کشور است که توانست با عبور از سد رقباي خود براي ثبت در ميراث تاريخي جهان به يونسکو معرفي شود.

به اعتقاد کارشناسان، با ثبت اين اثر تاريخي ارزشمند، شهرستان گنبد و استان گلستان به عنوان مقصد گردشگران فرهنگي جهان مبدل مي شود.

هر چند گلستاني ها سال 2012 را به عنوان سال ثبت جهاني برج قابوس جشن مي گيرند ولي در فرصت باقيمانده بايد برخي موانع فراروي اين ميراث جهاني را رفع کرد و تکميل کنارگذر گنبدکاووس و اجراي فاز دوم اين طرح در مسير ميدان بسيج تا روستاي حاجيلرقلعه که مي‌تواند بار ترافيک را از مرکز شهر کم کند، يک مانع اصلي در ثبت اين برج است.

برج قابوس يکي از بي‌نظيرترين يادمان‌هاي برجسته معماري ايران در دوره اسلامي است که در شمال شهر گنبد قابوس و در سه کيلومتري بازمانده شهر قديم جرجان مرکز حکومت آل زيار قرار دارد.
 
اين برج بر روي تپه‌اي به بلندي 15متر قرار گرفته و به سال 397 هـ.ق به‌عنوان يادمان «شمس‌المعالي قابوس بن و شمگير» ساخته شده است ارتفاع اين برج 55 متر و با احتساب بلندي تپه در مجموع 70 متر از سطح زمين است.
 
ميل گنبد بيش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشيده و تمدن کهن مردم اين ديار را رخ جهانيان مي کشد، اين بنا از چهار بخش تشکيل شده است که شامل پي و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطي مي شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و داراي 10 ترک است.

اين بناي باشکوه به دستور «قابوس بن وشمگير» ، مشهورترين پادشاه آل زيار که به گفته «ياقوت حموي» هم جنگجويي بي همتا و هم اديبي فاضل بود ، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرن ها ، اين بنا با همکاري مردم و همت مسئولان به آيندگان منتقل شود.

برج قابوس در راه جهاني شدن

فريدون فعالي مديرکل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي گلستان از ارسال پرونده اين برج براي ثبت جهاني به يونسکو از روز هفتم بهمن ماه سالجاري خبر داد.
 
 وي افزود: آثاري که براي ثبت در يونسکو ارسال مي شوند بايد داراي ويژگيهايي بوده و فاخرترين آثاري به حساب آيند که بتوانند هويت ايراني را اثبات کنند.ويژگي هاي معماري و فني از جمله موارد و ملزومات براي ثبت يک اثر تاريخي در فهرست جهاني است و برج قابوس اين شرايط را داراست.
 
فعالي عنوان کرد: پرونده برج قابوس در رقابت شديد با ساير پرونده هايي بوده است که از سراسر کشور براي ثبت در يونسکو انتخاب شدند. برج قابوس توانست  از سد رقبايي که براي ثبت در فهرست ميراث جهاني پيشنهاد شده اند، عبور کند و در يک رقابت سخت در شوراي عالي ثبت به رياست رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور راي به برج قابوس داده شد.
 
وي خاطرنشان کرد: يکپارچگي بصري، شاهکارهاي فني، اصالت طرح، مصالح بکارگرفته شده و جايگاه اثر و فنون ساخت پرونده انتخاب شد و هفتم بهمن ماه براي ثبت به يونسکو فرستاده شد.
 
مديرکل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي گلستان خاطرنشان کرد: سال 2012  براي ثبت اين اثر در فهرست ميراث جهاني تعيين شده است.در طول سال هر کشور مي تواند دو اثر را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به يونسکو ارسال کند و در سال گذشته  از 40 پرونده ارسال شده به يونسکو که در برزيل بررسي شد تنها16 اثر در فهرست ميراث جهاني ثبت شد که دو اثر مربوط به ايران اسلامي بوده است. 

برج قابوس تنها ميراث تاريخي جهان در شمال

وي خاطرنشان کرد: در شمال کشور برج قابوس به عنوان تنها پرونده ميراث تاريخي است که تاکنون براي ثبت در فهرست ميراث جهاني انتخاب شده است. برج قابوس پس از ثبت به عنوان پايتخت فرهنگي جهان معرفي مي شود و اعتبار ويژه اي از منابع دولتي بصورت مستقل براي آن تخصيص مي يابد.
 
مديرکل ميراث فرهنگي گلستان خاطرنشان کرد: برج قابوس پس از ثبت جهاني، ديگر مربوط به گنبد و گلستان و ايران نيست و به عنوان مقصد گردشگران فرهنگي از سراسر جهان تبديل خواهد شد.برج قابوس همانند ديگر آثار ثبت جهاني شده کشور شده و استان گلستان مي تواند به خود ببالد که نگين درخشان در ثبت جهاني خواهد داشت وي مي تواند به عنوان مقصد گردشگري شود.

روي برج يادگاري ننويسيد 

حال که پرونده برج قابوس براي ثبت در ميراث جهاني ارسال شد بايد با فرهنگ سازي از آسيب زدن بر پيکره اين اثر تاريخي جلوگيري کرد و از نوشتن يادگاري و کنده کاري که گويي به عادتي از سوي برخي مسافران و گردشگران تبديل شده است، خوداري کرد.
 
يادگاري نويسي روي بلندترين برج آجري جهان که قابليت ثبت در فهرست جهاني دارد، ثبت اين ميراث ارزشمند ايراني و تاريخي را با مشکل مواجه مي سازد و نوشتن يادگاري روي ميله هاي اين برج، بلاي دامنگير آثار و ميراث تاريخي شده است.
 
گنبد کاووس به دليل وجود بلندترين برج آجري جهان سالانه گردشگران زيادي را براي بازديد از اين شکوه معماري اصيل و تاريخي ايران زمين به اين منطقه جذب مي کند.
 
اين بنا از چهار بخش تشکيل شده است که شامل پي و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطي مي شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و داراي 10 ترک است.
 
در 9 ماهه اول سال جاري، 143 هزار و 620 نفر گردشگر از برج قابوس گنبد در شرق استان ديدن کردند.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: